Blog: Patiënt online in regie

4 maart 2016 5 reacties Blog

Communicatie met cliënt, de mantelzorger en mijn collega- hulpverleners is voor mij als wijkverpleegkundige erg belangrijk. Door gebruik te maken van een  digitaal communicatieplatform, (OZOverbindzorg) is het mogelijk om op een laagdrempelige en veilige manier met elkaar te communiceren. De cliënt en/of zijn mantelzorger kan gemakkelijk een bericht naar mij sturen op zijn eigen moment.

In de praktijk heb ik al gezien dat dit de (palliatieve) zorg ten goede komt. Mantelzorgers voelen zich meer betrokken bij de zorg en participeren daardoor beter in deze zorg. Vanuit een verpleeghuis in Lemelerveld kwam mij het volgende ter oren: mijn zorgcollega’s kregen een compliment van familie na het overlijden van hun ouder, zij waren erg te spreken over de manier waarop zij op de hoogte werden gehouden van alles wat er in de zorg speelde. Zowel de huisarts als de zorgprofessionals berichtte de familie als er een wijziging van beleid of zorg was en vroeg zo nodig input van de familie. Doordat iedereen dit op zijn eigen geschikte moment kon doen werd de communicatie als zeer positief ervaring. Uit eigen ervaring weet ik hoe de communicatie tussen professionals en mantelzorg moeizaam kan verlopen, juist in  de palliatieve fase wil je dat dit goed verloopt. Als je dan als zorg zo’n compliment krijgt weet je dat je de juiste dingen doet!

 

Leendert de Gelder is wijkverpleegkundig bij Carinova en projectleider OZO

 

leendert


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Verwante artikelen

Welkom!

5 apr. 2 Actueel
...